keskiviikko 23. joulukuuta 2015

Kannattaako pihistely?

Tällä reissulla olen oppinut, että matkoilla ei kannata pihistellä. Vaikka onkin hyvä budjetoida etukäteen ja tehdä taloudellisia valintoja, koen että meidän lomamatkan ensimmäisen kohteen suunnittelussa pihisteltiin liikaa sen vuoksi, ettei matkan muita osia ollut silloin vielä ostettu. Luulimme varanneemme hyvän hostellin, mutta todellisuus ei näyttänyt samalta kuin kuvissa. En ollut koskaan majoittunut lomallani hostellissa, mutta tämä kyseinen hostelli vaikutti kuvien perusteella hyvältä, joten ajattelimme että miksipä ei. Muissa kohteissa meitä odottaa onneksi tasokkaammat majoitukset, mutta Singaporen majoitusta varatessamme emme vielä tienneet lopullista hintaa matkalle ja lähdimme todella edullisesti liikkeelle matkan suunnittelussa. Eilisten kokemusten nojalla joudun kyllä sanomaan, että tästä lähtien jätän hostellit suosiolla hausta pois ja säästän hieman enemmän rahaa, jotta saan hotellin, jossa on mukava olla.

Eilen saavuimme hostellillemme, kun olimme matkustaneet yhteensä 26 tuntia. Meidän piti keksiä tunniksi tekemistä, kun sisäänkirjautumista ei voinut tehdä ennen kello kolmea iltapäivällä. Lähdimme syömään vaatteiden vaihdon jälkeen ja kun palasimme kirjautumaan hostelliin ja näkemään huoneemme, istahdimme sängyn reunalle. Istuimme molemmat ensin hiljaa vierekkäin, kunnes hiljaisuuden rikkoi väsynyt nauru, joka muuttui itkunauruksi. En tiennyt, mitä sanoa, mutta sitten sanoin ääneen sen, mitä kumpikin ajatteli; varataan hotelli. Niinpä mentiin booking.comiin katsomaan, mikä politiikka olisi hostellin perumisen kanssa, ja kun se helposti onnistui, varasimme hotellin. Oli selvää, että jouluaika on kallista aikaa hotelleissa, mutta löysimme hyvän tarjouksen viiden tähden hotellista ja tartuimme syöttiin heti!

Kun olimme päässeet hostellin avaimesta eroon ja saaneet rahamme takaisin ensimmäisen yön hintaa lukuun ottamatta, lähdimme kohti hotellia. Lämpötila heitteli varmaan siellä +36 - +40 asteessa. Oli matkalaukku, oli käsimatkatavarat, oli käsilaukku. Hetken 25 kiloa edestakaisin hinaillen löysimme kaiken väsymyksen ja hikoilun keskellä perille. Taksilta kyytiä kysyessämme taksikuski nauroi, että osoite on aivan kävelymatkan päässä. No, siinä vaiheessa ei ihan siltä tuntunut, kun oli jo tovin selkä hiestä märkänä kantanut tavaraa painostavassa ilmassa uudessa maassa. Hikoilua ei auttanut se, että olin jo hetken nähnyt mielessäni skenaarion, jossa matkalaukustani irtoaisi pyörä – no niinhän siinä sitten kävi että pyörä irtosi! (Rinkka siis vaihtui matkalaukkuun viime hetkinä ennen Suomesta lähtöä. Alkuperäinen rinkka-ajatus olisi tässä tilanteessa ollut parempi vaihtoehto, mutta mistäpä tätä olisi voinut arvata.) Loppumatkaksi vaihdettiin laukkuja ja Miika kantoi minun laukkuni ja minä toin kaikki muut. Voitte arvata, että olimme nääääin helpottuneita, kun vihdoin pääsimme hotellihuoneeseemme!

Ensimmäisen hotellin/hostellin bookkaamisessa olimme liian säästeliäitä. Aina kannattaa valita huone, jossa on mukava olla – vaikka siitä maksaisi vähän enemmän. Likaisessa, tahmaisessa ja epäilyttävässä huoneessa ei ole mitään positiivista. Tiedämme jatkossa, että majoituksessa liiallinen säästäminen ei ole säästöjen arvoista. Joskus rahalla voi ostaa onnea ja hyvää mieltä!

Hotellivaraukseen sisältyy kattava aamiainen ja hotellista löytyy erilaisia aktiviteetteja. On iso tenniskenttä, kuntosali ja ulkona uima-allas, jacuzzi sekä terassi. Henkisesti ja fyysisesti hiostavan ensimmäisen päivän jälkeen kaikki alkaa tuntua voitolta ja mieli alkaa rentoutua. Naureskelimme, että miksi yritimme tehdä tätä jotenkin toisin; olisi vain heti pitänyt varata tällainen hotelli! Joulukin on ihana viettää täällä, kunnon hotellissa, josta voimme kenties ostaa jouludinnerin huomiseksi! Nyt on rentoa!

Koskaan ei saisi sanoa ei koskaan, mutta minä sanon; ei enää hostelleja omilla lomamatkoilla.

Paljon terveisiä lämmöstä! Sinistä taivasta ei näy, mutta onneksi auringon valo on sen verran voimakas, että se paistaa (saasteiden?) läpi ja lämpöä riittää! :)

<3 Iida

1. Kokemus opettaa ja kasvattaa. Nyt on todella rauhoittavaa nauttia lomastanne täysin siemauksin. Loistavaa lomaa☺