sunnuntai 20. maaliskuuta 2016

Missä MINÄ olen hyvä?

Taitoja ja lahjoja on monenlaisia. Useimmiten lahjakkuuksien ajattelee olevan selkeitä ja usein myös luovia, kuten kuvataide, musiikki, tanssi tai urheilu. Näitä taitoja on helppo toteuttaa harrastuksen muodossa tai onnekkaimmat voivat saada siitä jopa unelma-ammatin. Lahjakkuudet ja taidot saattavat usein kategorisoitua yhtä mustavalkoisesti kuin opon esittämät uravalintakysymykset; vaihtoehtoina on olla lääkäri, lakimies tai poliisi. 

Meidän lapsuudenperheessämme taiteelliset ja urheilulliset lahjat ovat aina olleet vahvasti läsnä, eikä meidän nykyisessä pikkuperheessäkään lahjat näy sen vähempää. Musiikki on vahvasti arjessa mukana, joka päivä ja koko ajan jollakin tavalla.

Vasta nyt, kun työelämään liittyvät kuviot ovat lähempänä kuin teini-ikäisenä, voin nähdä, missä olen hyvä. Aikaisemmin saatoin tuntea, ettei minulla ole erityisempiä lahjoja ja saatoin verrata itseäni esimerkiksi sisaruksiini, joilla oli jokin selkeä lahjakkuus. Nyt en enää harrasta joukkuelajia, jossa menestyä. En ole taiteellisesti lahjakas tai kehtaa laulaa muiden kuullen, vaikka (yksin)laulamisesta pidänkin. En koskaan laulanut Miikan seurassa ensimmäisen seurusteluvuotemme aikana. Pidän sitä hyvänä asiana, että olemme suuntautuneet elämässä erilaisiin asioihin ja ihmisinä olemme vahvoja eri osa-alueilla. 


Välillä sitä saattaa pysähtyä miettimään, että mikä on just se mun juttuni. Jos oma juttu ei löydy tuolta musiikki-, tanssi- tai urheiluakselilta, voi sen löytäminen vaatia pientä itsetutkiskelua. Monesti mieleen hiipii kysymys, että olenko vain keskinkertainen, kun en osaa sanoa yhdellä sanalla, missä olen hyvä. Omien vahvuuksien löytäminen vie aikaa ja se vaatii myös arvostusta itseään kohtaan. Vahvuudet voivat löytyä asioista, joita ei helposti pidä lahjakkuuksina. Ajattelin listata kymmenen asiaa, jotka määrittelisin omiksi vahvuuksikseni.

Olen hyvä organisoimaan asioita, oli kyse sitten matkan suunnittelusta projektin suunnitteluun, handlaan sen. Olen hyvin järjestelmällinen, pysyn aikataulussa ja olen mieluummin hieman velvoitteiden deadlinea edellä kuin jäljessä, oli kyse laskujen maksamisesta tai opintojen suunnittelusta.

Innostun ja motivoidun helposti. Silloin mieleen putkahtelee mitä ihmeellisimpiä ideoita. Innostuneena voin innostaa myös muita ja positiivinen kehä on valmis.

Ilmaisen itseäni hyvin kirjoittaen. Olen teknisesti hyvä kirjoittaja ja hallitsen äidinkielen kieliopin. Olen vasta nyt tajunnut, että äidinkieli oli yksi lempiaineistani, vaikken kouluaikoina ajatellut niin.

Talousosaamiseni on hyvä. Olen se Excel-tyyppi, joka laskee palkan ja siitä vähennettävät kulut ennakkoon sekä tarkistaa kaiken täsmäävyyden palkkapäivänä. Avasin meille taloustilin, johon kummallakin on pankkikortti ja kuukausittaiset ruokaostoksemme teemme tietyn budjetin mukaan tuolta tililtä. Olen siis perheemme taloudenhoitaja (luultavasti sanan kummassakin merkityksessä;)).

Tilannetaju. En möläyttele idiootteja kommentteja epäsopivissa paikoissa, vaan osaan hallita ulosantiani kiitettävästi. Jos en ymmärrä jotakin, olen hiljaa. Katson vaikka mieluummin Googlesta kuin näytän, että en ollut ihan varma jostakin. Mielestäni on älykkyyttä pitää suu kiinni silloin, kun ei tiedä mistä puhuu.

Rakastan kaikkea kaunista. Inspiroidun väreistä, kuoseista ja kauniista asioista. Tämä näkyy muun muassa pukeutumisessa, asusteissa sekä kodin sisustamisessa. Kaiken täytyy olla siistiä ja selkeää. (Myös kodin!)

Valokuvaus. Vaikken taiteellisen siskoni vierellä aikaisemmin kokenut olevani hyvä valokuvaaja, nykyisin nautin valtavasti valokuvaamisesta ja minun tekisi mieli kuvata kaikki kaunis, mikä silmään osuu!


Unelmoin. Uskon lähes kaikkeen. Miksei mikä vaan voisi olla mahdollista? Minulla on luja tahto ja pyrin haluamaani tavoitteellisesti. En luovuta helpolla, menen vaikka läpi harmaan kiven.

Olen urheilullinen. Rakastan urheilua ja pidän itsestäni huolta. Parasta on kova urheilu niin, että tietää tehneensä! Kouluaikoina todistuksen paras numero oli aina liikunnasta. Vahvin olen ollut kestävyyttä ja voimaa vaativassa liikunnassa.

Rakastan perhettäni ja läheisiäni sekä olen sosiaalinen. Olen perhekeskeinen ihminen ja välitän ihmisistä aidosti. Olen avoin uusille ihmissuhteille ja mielestäni onkin innostavaa tutustua uusiin tyyppeihin, jotka jakavat yhteisen arvomaailman!


Ehkä on siis aika alkaa tunnustamaan omia vahvuuksiaan, vaikkeivat ne suoranaisesti ole yleisimpiä ajateltuja lahjakkuuksia. Vähitellen, kun ikää tulee lisää, alkaa huomaamaan etteivät nuo niin sanotut peruslahjat ole ainoita. On paljon sellaisia taitoja, jotka eivät ole yleisesti itsestäänselvyyksiä eikä niitä välttämättä itse pidä erityisinä ominaisuuksina. 

Olen oppinut näkemään tietyt taitoni vasta, kun elämä on johdattanut minua eri tietä kuin olin itse suunnitellut kulkevani. Nämä taidot ovat olleet esimerkiksi talousasioihin ja yrittäjyyteen liittyviä vahvuuksia, joiden olemassaoloa en ollut koskaan erityisemmin eritellyt. Vaikka pienenä laskin, paljonko hevosen ylläpito olisi maksanut ja todistelin vanhemmilleni, että tämä olisi fiksu idea, olen vasta nyt tajunnut, että organisoiva ja laskelmoiva pikku-Iida heräsi henkiin jo tuolloin.

Ihanaa sunnuntai-iltaa!
<3 Iida

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti