tiistai 1. marraskuuta 2016

Miksi kävellä valmiita polkuja, kun voi luoda uusia

Muiden elämäntilanteeseen liittyvät päätökset ja muutokset herättävät ihmisissä erilaisia tunteita. Useammin ne voisivat olla positiivisia. Useimmiten ihmisten kasvoilta voi nähdä pettymyksen, pelon tai epävarmuuden. Kun joku kertoo irtisanoutuvansa työstään, perustavansa yrityksen, aloittavansa aivan uudenlaisen liiketoiminnan, pitävänsä välivuoden, hankkivansa koiran tai muuttavansa ulkomaille, lähes aina ihmiset kehottavat pysymään vanhassa turvallisessa ja miettimään tarkasti. Lähes aina aletaan listaamaan niitä negatiivisia vaikutuksia.

Olen kuullut itsekin minulle sanottavan, että "kai sinä nyt kuitenkin ensin menet palkkatöihin?" tai kun olen puhunut siitä, että jonakin päivänä asun omakotitalossa, minulle on sanottu, että "etkö sinä tiedä, paljonko omakotitalot pääkaupunkiseudulla maksaa?". Olen myös kuullut, kuinka lemmikit vaikeuttavat arkea ja olisi parempi olla kauppatieteiden maisteri kuin liiketalouden tradenomi.


Monta kertaa noiden kommenttien jälkeen olen jäänyt miettimään, että niinkö se on. Olen saattanut alkaa epäilemään omia valintojani, vaikka sisälläni olen kokenut niiden olevan minulle oikeita. Vasta nyt, vuosia myöhemmin, voin nähdä valintojeni seuraukset. Positiiviset sellaiset. Voin olla onnellinen, että olen tehnyt niitä asioita, jotka olen kokenut oikeaksi itselleni, vaikka joskus muiden kommentit ovat mietityttäneet. Monien mielestä ne, jotka ovat elämässään onnistuneet epätavallisempien valintojen tuloksena ovat kokeneet melkoisia onnenkantamoisia. Sattumia. 

Kun joku kertoo minulle irtisanoutuvansa, muuttavansa toiseen maahan tai perustavansa yrityksen, voisin hyppiä tasajalkaa! Miten hienoa, että joku uskaltaa. Miten hienoa, että joku kuuntelee itseään. Tällaisiin keskusteluihin olen aina valmis. Mielestäni jokaisen pitäisi kuunnella itseään ja olla itselleen rehellinen, sillä loppujen lopuksi muut eivät hyödy siitä, vaikka tekisit kaiken heidän haluamallaan tavalla. Haluaisitko itse rajoittaa elämääsi sillä, että toteutat muiden toiveita? Tuskin.

Me luomme täällä oman todellisuutemme. Me voimme tehdä ihan mitä me haluamme, jos me uskomme siihen, mitä me teemme. Ei kukaan voi rajoittaa toisen tekemisiä tai onnistumisia. Me luomme omat mahdollisuutemme ja rajoituksemme. Kun ajattelemme, että en minä onnistu, ei tällaista ole koskaan ennen tehty, ei minulla ole aikaa tai rahaa, niin eipä sitä oikein mitään mahtavaa sitten kannata odottaakaan tapahtuvaksiEn usko, että montaakaan positiivista muutosta on tehty negatiivisella asenteella hokien "ei minusta tähän ole". On niin helppo uhriutua ja aina vedota kaiken maailman rajoitteisiin, että ei koskaan tarvitse edes yrittää.


Rakastan muutoksia. Siksi innostun, kun joku kertoo tekevänsä jotakin normaalista arjesta poikkeavaa. Pidän sitä rohkeutena ja lojaaliutena omalle itselleen. Tällaisen ajattelutavan myötä ei voi koskaan olla kateellinen kenellekään. Tällaisen ajattelutavan myötä voi vain inspiroitua muiden ideoista, muutoksista ja päätöksistä. Inspiraation kautta voi löytää omaankin elämäänsä uusia polkuja vanhojen tallaamisen sijaan ja saada toiselta samanlaista eteenpäin vievää energiaa. Liian paljon ihmiset viettävät aikaa kytäten, mitä muut tekevät ja kommentoivat muiden valintoja. Jos tällaista toimintaa vertaisi yritysmaailmaan, kaikki tuijottaisivat kilpailijoitaan tekemättä koskaan itse mitään.

Haluaisin, että ihmiset uskoisivat enemmän itseensä ja muihin. Miten hieno paikka olisikaan unelmamaailma, jossa kaikki lisäisivät toistensa innostusta ja onnistumista positiivisuudella ja kannustamisella. Minä uskon kaikkeen. Uskon myös siihen, mikä muiden mielestä voi olla mahdotonta. Minusta usko kaikkeen murtaa oven mahdollisen ja mahdottoman välillä.

Ja vielä; mikään ei ole sattumaa.
<3 Iida

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti